La courge

Pumpa – höstens höjdpunkt

Pumpaspecial: Gläd dig åt höstens intåg

Höstens intåg enligt den meteorologiska definitionen innebär inte bara att det blir färgglatt ute i naturen- även i köket får vi in mer färg! Pumpan har sedan länge en säker plats som ett av höstens absoluta måsten. Och det finns en enkel förklaring till att pumpan är en gammal favorit, pumpan räknas med sina omkring 800 olika sorter till en av världens äldsta kulturväxter. Pumpor för med sina vackra färger våra tankar till strålande höstlöv och är en mycket uppskattad delikatess i höstköket. I vår pumpaspecial får du lära du dig mer om höstens självklara favorit.

Visste du att...

  …pumpan egentligen är ett bär? Och inte vilket bär som helst! Pumpans kött innehåller väldigt få kalorier och kan på grund av att det är så lättsmält även ätas av den som tillämpar skonkost.

  … de allra flesta pumpasorter går att äta och smakar gott? Det enda undantaget är de små färgglada prydnadspumporna som innehåller ett särskilt bitterämne (cucurbitacin) som är giftigt för människor.

  …pumpasäsongen är förhållandevis kort då den enbart sträcker sig från september till november? Att bärfrukten kan lagras under flera månader gör det dock möjligt för oss att njuta av pumpa även i januari.

Junge Frau hält Kürbis
Patisson Kürbis
Hokkaido Kürbis aufgeschnitten

Tips: Så testar du mognaden

Knacka lätt på pumpskalet- hörs det en ihålig klang så är den perfekt mogen för att ätas. Ett annat tips är att titta lite närmare på pumpans stjälk- är början av stjälken aningen uttorkad eller förvedad så indikerar det att pumpan är mogen.

Nu kan du se fram emot hösten

Vilken av alla dessa fantastiska sorter du nu besämmer dig för handlar bara om eget tycke och smak. Det finns dock vissa saker som alla sorter har gemensamt: de är kalorifattiga, nästan fettfria och innehåller diverse värdefulla vitaminer och mineraler så som c-vitamin, b-vitamin, betakaroten och kalium. Dessa egenskaper gör även pumpan till vår personliga favorit i förkylningstider!

Hokkaido Kürbis Hälften

100 g Hokkaidopumpa innehåller:

Energi: 67 kcal | Kolhydrat: 13,6 g | Protein: 1,7 g | Fett: 0,5 g | Fibrer: 2,4 g | Kalium: 0,5 g | Betakaroten: 3,7 mg | Vitamin C: 30 mg